• Kurs C++ - strona główna
  • Kurs C++ - kontakt z autorem
  • Kurs C++ - mapa witryny
  • Kurs C++ - prawa autorskie
  • Kurs C++ - Kanał RSS
Informatyka krok po kroku
Użytkownik niezalogowany

Witaj nieznajomy

Reklamy
Randki

Lekcja 6

Zmienne - Typ znakowy i typ napisowy

utworzono: 2004-09-18 zmodyfikowano: 2004-09-18 Autor: mgr inż. Marcin Nabiałek

Wprowadzenie

Przedstawiłem Ci już podstawowe typy liczbowe. Jak już się domyślasz i podejrzewasz, operując tylko na liczbach nie byłoby nam zbyt wygodnie komunikować się z użytkownikiem. Tak naprawdę te dwa typy które Ci teraz przedstawię, służą głównie do komunikacji z użytkownikiem, ale nie tylko.

Typ znakowy

Typ znakowy umożliwia przechowywanie jednego znaku. Do czego taki typ może nam się przydać? Przede wszystkim umożliwia on potwierdzanie pewnych akcji. Nie raz pewnie udało Ci się natknąć na program, który żądał potwierdzenia jakiejś akcji. Tutaj właśnie poprzez podanie odpowiedniej litery, cyfry lub innego znaku, można właśnie zrealizować.

Typ znakowy w języku C++ to:

char - typ znakowy (zajmuje 1 bajt)

Jeśli dokładnie czytasz, powinno zwrócić Twoją uwagę stwierdzenie, że możemy podać jak znak, zarówno literę, cyfrą jak i inny znak. Może Cię to zastanawiać, ale przecież czy cyfry nie można traktować jako znaku? Oprócz tego możemy wykorzystywać w programach również takie, znaki których nie można wpisać za pomocą klawiatury.

Poniżej przedstawiam przykładowy program, w którym pobieramy znak z klawiatury, wypisujemy później pobrany znak. Dodatkowy wypiszemy rozmiar typu char. Podany znak musi być znakiem niesterującym, czyli nie może to być znak typu Ctrl, Shift, Alt, F1 itd. Możesz wpisać tylko jeden znak - inaczej program nie zadziała "poprawnie".

#include <iostream>

using namespace std;

int main()
{
  char znak; // typ znakowy
 
  cout <<"Podaj dowolny NIESTERUJACY znak z klawiatury: ";
  cin >>znak;
  cin.ignore();
 
  cout <<endl<<"Znak podany przez Ciebie to: "<<znak<<"."<<endl;
  cout <<"Typ char zajmuje "<<sizeof(char)<<" bajt."<<endl;
  cout <<"Zmienna zajmuje "<<sizeof(znak)<<" bajt."<<endl<<endl;
 
  cout <<"Nacisnij ENTER aby zakonczyc"<<endl;
  getchar();
  return 0;
}
program nr 6.1

dodajdo

1 | 2 | 3 | 4 | > | |>

Użytkowanie Serwisu oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje